GERAMNYE!!!!BENGANGNYE!!!

pernah tak anda mengalami situasi ni?? kalau pernah bersyukurlah anda,
kerna sesungguhnya anda sorang yang normal..memang setiap dari kita yang bergelar insan pasti ada saatnya tak mampu mengawal emosi, rase tertekan, marah, sakit hati dsb,itu fitrah...dan setiap dari kita juga punya akal yg mampu membezakan antara yg baek dan buruk tatkala emosi menguasai diri. Apa yg slalu kita buat bila marah??

~menjerit sekuat hati, satu blok bley dgr..
~pi merempit-huhu..bese buat

~makan x berenti+ x bace doa

~tido-x elok2,bley mati hati
~nangis dlm toilet
~luahkan dkt kwn2

hurm...berkesan ke buat bende2 ni? ye..kadang2 memang terasa ringan esp bila kita luahkan pada org yg kita rapat, tapi adakah anda merase benar2 lega selepas itu?? mungkin antara kita masih mengingati peristiwa yg mengundang rasa marah d hati, terngiang2 lagi perkataan yg mengundang sakit hati.Tahukah kita sbnrnye perasaan itu dtgnye dari syaitan yg asalnya dri api dan sifat api itu panas membara, dan tanah itulah pemadamnya..

“Engkau (tuhan) telah menciptakan aku dari api, dan engkau ciptakan ia (manusia) dari tanah.” (al-A’raf: 12)

So..ape yang sepatutnye kita buat bila mereka menghasut kita??

~kalau kita sedang berhadapan dgn org yg kita bengang, better jauhkan diri dari die
~istighfar byk2
~ambil wudu'

~klu tyme tu tgh berdiri,cbe duduk..klu tgh duduk,cbe baring, tngkn diri-tpi jgn tdo!
~yg pling penting,jgn lawan balik,api jgn dilawan dgn api, buruk padahnye...

sabda rasulullah s.a.w:
“Jika seseorang mengata-nistamu dengan menyebut sesuatu keburukan yang ada pada dirimu, maka janganlah anda membalas dengan menyebut keburukan-keburukan yang ada pada dirinya pula.”

~muhasabah diri

sebaik2 ubat utk marah adlh memberi maaf, kalau memang kita yg b'salah, turunkan ego utk meminta maaf, sesungguhnya org mukmin itu bukanlah pendendam...contohilah akhlak nabi kita yang sgt pemaaf,penyantun dan bersikap lemah lembut.Rasulullah s.a.w bersabda :

Sebaik-baik anak Adam, ialah orang yang lambat marahnya dan segera pula reda bila sudah marah, dan sejahat-jahat anak Adam yang lekas marahnya dan lambat pula reda marah itu.”

0 comments: