GERAMNYE!!!!BENGANGNYE!!!

pernah tak anda mengalami situasi ni?? kalau pernah bersyukurlah anda,
kerna sesungguhnya anda sorang yang normal..memang setiap dari kita yang bergelar insan pasti ada saatnya tak mampu mengawal emosi, rase tertekan, marah, sakit hati dsb,itu fitrah...dan setiap dari kita juga punya akal yg mampu membezakan antara yg baek dan buruk tatkala emosi menguasai diri. Apa yg slalu kita buat bila marah??

~menjerit sekuat hati, satu blok bley dgr..
~pi merempit-huhu..bese buat

~makan x berenti+ x bace doa

~tido-x elok2,bley mati hati
~nangis dlm toilet
~luahkan dkt kwn2

hurm...berkesan ke buat bende2 ni? ye..kadang2 memang terasa ringan esp bila kita luahkan pada org yg kita rapat, tapi adakah anda merase benar2 lega selepas itu?? mungkin antara kita masih mengingati peristiwa yg mengundang rasa marah d hati, terngiang2 lagi perkataan yg mengundang sakit hati.Tahukah kita sbnrnye perasaan itu dtgnye dari syaitan yg asalnya dri api dan sifat api itu panas membara, dan tanah itulah pemadamnya..

“Engkau (tuhan) telah menciptakan aku dari api, dan engkau ciptakan ia (manusia) dari tanah.” (al-A’raf: 12)

So..ape yang sepatutnye kita buat bila mereka menghasut kita??

~kalau kita sedang berhadapan dgn org yg kita bengang, better jauhkan diri dari die
~istighfar byk2
~ambil wudu'

~klu tyme tu tgh berdiri,cbe duduk..klu tgh duduk,cbe baring, tngkn diri-tpi jgn tdo!
~yg pling penting,jgn lawan balik,api jgn dilawan dgn api, buruk padahnye...

sabda rasulullah s.a.w:
“Jika seseorang mengata-nistamu dengan menyebut sesuatu keburukan yang ada pada dirimu, maka janganlah anda membalas dengan menyebut keburukan-keburukan yang ada pada dirinya pula.”

~muhasabah diri

sebaik2 ubat utk marah adlh memberi maaf, kalau memang kita yg b'salah, turunkan ego utk meminta maaf, sesungguhnya org mukmin itu bukanlah pendendam...contohilah akhlak nabi kita yang sgt pemaaf,penyantun dan bersikap lemah lembut.Rasulullah s.a.w bersabda :

Sebaik-baik anak Adam, ialah orang yang lambat marahnya dan segera pula reda bila sudah marah, dan sejahat-jahat anak Adam yang lekas marahnya dan lambat pula reda marah itu.”

akhirnya ia tentang aku...

depan : yatie, farah, mirasu, syahila, miraha,cegu husna, are2, cipah, adah, dba
dosha, gg, buyong, dayat, kembar1,kembar2
belakang : sallimi, zulhusni, fauzi, acap, abe, kery, masyor, fadli, nuzul, nas, azim, ardi, akim


petang yang indah...dalam keasyikan melayari blog sahabat2 lame,tibe2 teringat kenangan time sekolah2 dulu. Teringat kenakalan masa form 4, selalu ponteng kelas...kena berdiri kat depan masa perhimpunan sambil memegang smiley yang sangat comel, haha..mujur berdiri ramai2...betapa aku rindukan semua itu.Terkenang masa mula2 menjejak kaki di bumi sambest, rasa berada di dunia asing, betapa diri ini terasa nak lari kat rumah pak cik yang hanya beberapa km je dari situ. Tapi ku gagahkan juga diri, mendaftarkan diri ke kelas 4 khaldun-satu2nya kelas sains teknikal. Dengan jumlah pelajar perempuan yang hanya 9 orang, kami telah di sisihkan(perasaan ketika itu). Dalam beberapa bulan pertama, banyak peristiwa yg berlaku, kejadian tsunami...tsunami yang terjadi atas dasar tidak puas hati kaum bernama hawa, ya..memang kami tidak matang tika itu, dikuasai emosi. Selalu kami bertengkar atas perkara yang remeh...pernah sekali bertengkar berebutkan meja bwh kipas (adeke patut) tetapi memikirkan bilangan kami yg minoriti,kami terpaksa mengalah. Mengalah bukan bererti kalah, kami memikirkan strategi untuk membalas dendam, dan akhirnya pada satu malam yg suram...waktu jamuan kelas...kami yang berotak geliga meletakkan bergenggam2 garam ke dalam air minuman bebudak laki. akhirnye......terpancarlah wajah2 menahan kemasinan, padan muke korang...haha...


Itu kisah form 4...bila form 5 masing2 dh mulai matang, kami lebih senang bekerjasama, cume satu je yang menjadi masalah,disiplin diri..ye,akhirnya ia tentang aku..aku yang bermasalah, kalau nak ikut form,memang akulah wanita yang mendapat tempat pertama dalam mengutip markah2 merit,ini bukan kisah dongeng... teringat kata2 sorang senior masa aku form3 'amboi..awak ni baru masuk asrama,dh otai ye,otai celup'. untuk makluman sume otai celup tu maknenye org yg nmpk mke cam baek,tpi realitinya vice versa. Memang,siyesly tak boleh terima ayat tu, tapi orang dah bagi,trime jelh...teringat kena panggil dengan cegu disiplin-cik norkiah, cuak gile time tu..mcm2 alasan aku cipta nak bagi kat cegu,rupe2nye die suruh tulis surat bagi alasan nape ak lnggr peraturan siap ngn azam untuk tidak mengulangi kesalahan, aku akur....

Hmm..sekarang aku dah dewasa,bila fikir2 balik,lucu pon ade... bile masuk alam universiti ni baru aku sedar sebenarnye sekolah ni tempat kita melatih diri, esp disiplin, without discipline we're nobody, yet we'll do nothing, mungkin tiap hari kita ponteng kelas, tak buat assgnmn, as they're no guardian around us, akhirnya ia tentang kita, how we manage our life, how we motivate diri kita. Selalu kita pertikaikan hukuman yang diberikan tanpa memikirkan betapa buruknya kelakuan kita. Pernah dengar orang tua selalu kata "kalau sayangkan anak ditangan2kn" samalah dengan guru,kadang2 die menghukum ade sebabnya..be positive, boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baek untuk kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk untuk kamu..=D

Saye budak baru belajar...





Ni cinta baru aku..tetibe minat pulak dgn bende2 nih..adoi,cane blh t'minat pon x tau,
asalnye k.surya srh tngkap gmba je utk kls khat RD nk upload kt portal RM..lps snap beberape gmbr, rse cm x de keje nk wat, keboringan yg amat, lalu tanpa segan silu ak pon pnjm pen khat dd(tq dijah), 1st tyme tlis, awatlh cm bruk sgt ak tlis ni(monolog), ak tgklh org sblh(dd gak), wah..lawa gle die wat, x bley jdi ni, ak pon try lh buat cm die,w'laupon x sechantek tlisan die,at least... lgi chantek dri tlisan bdak tadika. bru aku perasan snanye bende2 ni sgtlh best utk dipelajari, cme kte x prnh nk cbe, so kte x tau ape rasenye. plus ini mrupakn slh stu care nk martabatkn tlisan quran yg jge slh stu drpda kesenian Islam, so klu ade bende2 yg baru,try to xplore k....
ha...yg gmba2 kat ats ni pon chenta baru ak, x prnh join bende2 gni,msuk phtography cmptition ni pon scare x sngaje, dsbbkn x rmi yg msuk maka dgn prsaan yg pasrah ak pon join...tema diberi suasana ramadhan d klngn stdnt, pendek kte mmg lari tema gmba2 ni t'utame gmba bdak kcik tu (bila mse die jdi stdnt?), gmba air sirap tu, xtau lh ape kaitannye dgn tema, x kshlh..ak kan budak baru belajar...

p/s: sume ni gamba candid,sori klu ade yg t'msuk skali dlm gmba..

Hijab Sang Pencinta by Ramlee Awang Murshid


Sinopsis

RASA rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.

Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampi ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.

Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.

Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.




Komen


Cerita yang mantap selalunya mengandungi peperangan/konflik di antara kebaikan dan kejahatan. Intipati ini sering menjadi esen kisah-kisah popular sepanjang zaman seperti meletupnya cerita Harry Porter karya J.K. Rowling. Walau kisah Harry Porter berkisar di alam ahli sihir yang satu ketika dulu pernah mencetus kontroversi di kalangan umat Islam tetapi saya lebih melihat keunikan cerita ini daripada perspektif yang lebih terbuka - kebaikan selalunya mengatasi kejahatan. Intipati ini juga diadun dengan kukuh dalam Hijab Sang Pencinta - trilogi pelengkap kepada kisah epik thriller Bagaikan Puteri.

Genre epik thriller ini berjaya dihidupkan dengan baik dalam kisah Hijab Sang Pencinta. Genre ini jarang-jarang dipelopori oleh penulis-penulis tanahair tetapi sejak akhir-akhir ini PTS juga mengorak langkah cergas menerbitkan kisah-kisah epik thriller yang ditujukan khas untuk remaja lelaki.

Gabungan elemen cinta dalam Hijab Sang Pencinta walau tidak diterokai secara mendalam tetapi masih mampu memaniskan kisah Hijab Sang Pencinta. Watak Saifudin sebagai seorang ahli sufi kelihatan begitu realistik sekali dengan kelebihan yang dikurniakan kepadanya oleh Tuhan Maha Pencipta.

Banyak ilmu-ilmu berguna yang diturunkan oleh Ramlee Awang Murshid dalam kisah ini yang wajar dijadikan pedoman. Kali ini, gabungan fakta dan fiksyen lebih "lembut" jika dibandingkan dengan karya-karya RAM terdahulu lalu saya tidak merasakan saya membaca artikel dokumentari.

Hijab Sang Pencinta mempunyai auranya tersendiri dan sebenarnya trilogi Bagaikan Puteri ini sesuai untuk dizahirkan dalam medium tv.

Bagi peminat RAM, karya ini adalah karya yang harus menjadi koleksi peribadi. Selepas membaca karya ini, fikiran saya masih lagi berputar memikirkan mesej yang cuba diserap dalam trilogi Bagaikan Puteri. Memang plot ceritanya menguja saya untuk terus mengikuti kisah ini tetapi jiwa cerita ini lebih kuat sebenarnya dalam Cinta Sang Ratu.



"Apabila hujan turun, melimpahlah air ke perbukitan,
aliran menuju ke batu,melekuk tanda waktu beralih,
seiring nyawa menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung....
awan kalau dapat dicapai ...maka saktilah hamba."


http://novelcintamelayu.blogdrive.com/

~~BaituL MusliM~~



Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…



Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu..



Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…



Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..



Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…



Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu

Amin….



Apabila seorang hamba itu b'kahwin, maka sesungguhnya dia tlh menyempurnakn sparuh dri agamanya,Maka b'taqwalah pada Allah utk menyempurnakn separuh yg b'baki.


~Hadith Rsulullah s.a.w~



Pertama telah ku pandang makhluk yg banyak ini,
Maka aku saksikanlah bhwa tiap2 mrka m'pnyai kekasih dan kecintaan
tempat hatinya tertambat. Sebahagian drpda kekasih itu hnya mendampingi
smpi ke sakit yg m'bwa maut dan sbhgian lgi hnya smpi ke liang kubur.
Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkn ia t'baring seorng dri.
Tak seorng pon yg turut msuk ke kubur dan menghiburnya di dlmnya.
Yg demikian x kudapati selain amal yg soleh. Sebab itu maka kuambil ia
m'jdi kekasihku,spaya kelak ia m'jdi pelita di dlm kuburku, m'hburkn dan tdk
meningglkn ku seorg dri ~~Imam Ghazali


Antara yg b'temu jodoh melalui perantaraan 'baitul muslim'. Semoga jodoh berpanjangan dan dikurniakn mujahid mujahidah Islam

k.shahad n husbandk.aisya n husband